mandag den 12. marts 2012

Motivere børn til læsning

Kohærens = Sammenhæng. sådan startede dagen også kørte det ellers derud af. Vi fik til opgave, at lave et oplæg om børns motivation til læselyst. Opgaven lød: lav en model over plusser og minusser læsemotiverede. Jeg har fundet ud af at nøgleordet for at lære er motivation, men hvordan får vi motiveret vores elever til at have lyst til at læse? Vi lavede en formel, for motivation hos børn, som lød:

Løsningsformel:

M= A x F x (GxS) + (m)

M= Motivation, A = arbejdesmiljø, F= forståelse, G= genre, S= strategi og m= mål.

Jeg valgte at finde ud af nogle plusser og minusser ved et godt/dårligt arbejdsmiljø. Jeg synes det er vigtigt  at se den enkelte elev, så derfor valgte jeg at kigge lidt i teksten "Undervisningsdifferentiering" og en masse gode hjemmesider, bla. www.dcum.dk hvor der stod en masse om arbejdsmiljø i folkeskolen.

Vi valgte i gruppen at bruge en gammel metode: Overhead.




Plusser:
Godt arbejdsmiljø giver motiveret elever. - udvikler kompetencer.
Et godt arbejdsmiljø er vigtigt for både børn og voksne.
Det gode arbejdsmiljø er kendetegnet ved at både de psykiske og fysiske forhold er i orden.
Eleven skal føle sig tryg og respekteret i klassen – den enkelte skal føle sig kompetent.
Godt fællesskab giver godt arbejdsmiljø.


Minusser:

Dårligt indeklima.
Dårligt inventar- Dette er ikke optimale rammer for en god undervisning og giver fysiske gener for både lærer og elever. Det skal være rart at være på skolen, det skaber glæde og livsmod.
Tidspres – Børn med særlige behov.
Sygefravær.
Stresset og uoplagte undervisere – eleverne keder sig og ser undervisningen som uinteressant.


Undervisningsmiljøet på skoler skal fremme deltagernes mulighed for udvikling og læring.


Hej fra Kjøller

1 kommentar:

  1. Blæret med en ny formel! Og nu er den endda udgivet offentligt så den nyeste forskning kan se den og blive inspireret! Godt gået.
    Og ja,motivation er vigtig for læringen. Og det er altid interessant at se på sin egen motivation i forhold til læreing: hvad motiverer egentlig mig selv? Jeg kan fx godt lide at være helt klar på hvad jeg skal bruge det jeg læser til. Hvad med dig?

    SvarSlet